Duurzaamheid is geen noviteit voor GRENKE, vertelt Aarnink. ‘Al vanaf onze oprichting, nu ruim veertig jaar geleden, is het een integraal onderdeel van onze activiteiten. Logisch, want de producten die we via partners verstrekken aan klanten, komen haast altijd bij ons terug. Dit dwingt ons om na te denken over de volgende stap in de levenscyclus van producten, en over de inherente waarde die erin besloten ligt. Of het nu over een tweede leven gaat, of over de uiteindelijke grondstoffen.’

Duurzaamheid als succesfactor
Toch is er natuurlijk veel veranderd, sinds die oprichting. Het bewustzijn over milieu en klimaat neemt overal om ons heen toe, ziet Aarnink. ‘Je leest het in elke krant, hoort het van elke klant en ook onder onze collega’s is het dagelijkse kost. En wat dacht je van de politiek? Er komt steeds meer wetgeving die tastbare vorderingen afdwingen op gebied van duurzaamheid. Het belang is voor ons daarom glashelder: we zien duurzaamheid als een belangrijke succesfactor voor onze toekomstige prestaties en voor een sterke marktpositie op de lange termijn.’

Aanjager van mkb
Die sterke marktpositie hangt niet alleen af van GRENKE’s eigen duurzaamheidsambities en -prestaties, denkt Aarnink. ‘Natuurlijk verkleinen we onze eigen footprint zoveel mogelijk, bijvoorbeeld via papierloos werken, hernieuwbare energie voor onze kantoren en een elektrisch bedrijfswagenpark. Maar we willen ook een positieve en inspirerende rol spelen in alle ketens waarvan we deel uitmaken, en een ‘mogelijkmaker’ zijn voor mkb’ers. Want juist voor deze ondernemers is het lastig om met het veelzijdige thema duurzaamheid aan de slag te gaan.

Partner in verduurzaming
Duurzame producten en diensten gaan vaak gepaard met aanzienlijke investeringen in technologie en infrastructuur. Hoe krijg je daar als mkb’er toegang toe? ‘Daar vind je GRENKE aan je zijde, met een groeiend portfolio van Green Economy Objecten. Van zonnepanelen, wallboxes en e-bikes tot IT-infrastructuur om volledig papierloos te worden. Door al deze zaken niet te verkopen maar te leasen, verlagen we de investeringsdrempel voor ondernemers. Dit brengt de allerbeste en meest duurzame assets binnen hun bereik.’

Meten is weten
Nog iets waarvan mkb’ers profijt hebben bij GRENKE: informatie. ‘Met de juiste kennis kun je als ondernemer bewust, doelgericht en effectief handelen. En het maakt ingrijpende transities, zoals die van verduurzaming, behapbaar. GRENKE Frankrijk is daarom begonnen met een pilot. We bieden ondernemers een gratis duurzaamheidscheck, uitgevoerd door een onafhankelijke specialist. Het resultaat is een helder overzicht van hoe je op alle fronten presteert. Én waar de meeste duurzaamheidswinst te behalen is. Wie weet zit dit in je pand, logistiek, servers of machines. Meten is weten, en vanuit die informatie kun je relevante duurzaamheidsonderwerpen afstemmen en een stappenplan opstellen voor doelgerichte acties en metingen. Over meten is weten gesproken: als deze pilot goede resultaten laat zien, willen we dit concept over meer landen gaan uitrollen.’

Mkb’ers helpen verduurzamen klinkt misschien als iets kleinschaligs, maar het tegendeel is juist het geval, verzekert Aarnink. ‘We hebben het over grote hoeveelheden ondernemers. Als we hen meekrijgen, vormen we een vliegwiel voor de snelle uitrol van duurzame oplossingen in heel Europa.’

Handige platforms
Een branche waarin dat vliegwiel duidelijk al goed draait, is die van e-bikes. ‘In korte tijd is dit voor ons een enorme markt geworden. In een land als Finland gaat het echt hard. Alleen al in het afgelopen jaar sloten we in totaal meer dan 40.000 contracten af. De manier waarop wij dit kunnen aanbieden is ook geweldig. Met ons all-incontract heb je de lease van de fietsen, de service én pechhulp, en de verzekering in één keer rond. Alles gaat volledig digitaal, via handige platforms. Dit maakt het voor werkgevers heel makkelijk om het op te zetten, en het personeel aan het fietsen te krijgen.’

Toekomst van duurzaamheid
Duurzaamheid is geen bevlieging, ziet Aarnink. ‘Het is een nieuwe wereld, die zich nog maar net ontvouwt. En alle tekenen die je ervan ziet, zullen op termijn steeds meer ineengrijpen. Kijk maar naar alle duurzaamheidsratings die er zijn. Die hebben wij nodig om aan regelgeving te voldoen, maar ook om transparant te zijn richting investeerders en het publiek. En onze partners hebben diezelfde ratings óók nodig voor hun eigen verantwoording op gebied van duurzaamheid. Zo worden hele ketens beter, bewuster, duurzamer en sterker – daar ben ik van overtuigd. Samen stuwen we elkaar vooruit.’